Jan Charouz: „A little party never killed nobody“
2015. 08. 26. 02:28Čas čtení: 2 minuta
25.8. 2015 – Jak zpívá zpěvačka Fergie v soundtracku k filmu Great Gatsby, malá party nikdy nikoho nezabila. Heslo, kterého se držel i Lewis Hamilton a během povinné letní odjel pařit na Barbados s lokální hrdinkou Rihannou. Jeho instagram průběžně plnily obrázky a videa, kde bylo vidět, že si prázdniny opravdu užívá. Počínaje slušně rozjetou party, konče skokem z jedoucí jachty. Samozřejmě se ozvali kritici, že by jezdec Formule 1, jakožto vrcholový atlet, neměl být viděn na veřejnosti s doutníkem v koutku úst a drinkem v ruce. Většinou stejní lidé, kteří kritizují, že v F1 chybí osobnosti. Za mě patří Lewisovi pochvala. Našel správný balanc profesionálního výkonu na okruhu a užívání si volného času tak, aby dokázal nabitý kalendář Formule 1 psychicky i fyzicky ustát.
Opačný problém má Nico Rosberg. Od začátku sezóny přišel o svou loňskou výhodu v kvalifikaci a s výjimkou Barcelony hraje Mercedesu druhé housle. I jeho veřejný projev koresponduje s projevem teamové dvojky. Sice občas Lewise poráží v trénincích a v ranných fázích kvalifikace, ale jakmile se dostaneme do Q3, tam kde se to počítá, Lewis vytáhne z kapsy všechna esa a Rosberga absolutně rozseká. Lewis sice na podiu říkal, že je brzo uvažovat o dalším titulu, ale z mé strany už je o novém šampiónovi rozhodnuto. Minimálně psychologický souboj Lewis už dávno vyhrál a nenechal se ani rozhodit špatným výsledkem v posledním závodě.
Ve zkratce tedy Lewisovi gratuluji, perfektně se popral s novou startovní procedurou (další aspekt ve kterém Rosberg, obecně hodně závislý na informacích z boxu, absolutně vyhořel) a celý závod s přehledem a klidnou hlavou kontroloval tempo.
Na špici tedy žádné velké drama, ale za to první desítka se postarala o to, abychom se během přenosu nenudili. Kimi Raikkonen startoval skoro z posledního místa díky selhání převodovky během kvalifikace a statečně se celý závod prokousával dopředu na uctivé sedmé místo. Dalším hrdinou GP ve Spa byl mladý Max Verstappen, který startoval z podobné pozice jako Kimi a bojoval s ním až do posledního kola. Pokud by se dával pohár za největší „koule“ za tento závod, specificky za předjetí venkem v zatáčce Blanchimont, by si ho rozhodně zasloužil.
Na Ferrari se od zatáčku víkendu obecně lepila smůla a pořádnou dávku si vybral i Sebastian Vettel v předposledním kole. Zuby nehty se držel na třetím místě před Danielem Riciardem s riskantní strategií jedné zastávky. Bohužel, jeho zadní levá pneumatika nevydržela víc než 27 kol a došlo k defektu, který ho stál veškeré body ze Spa. Je na povážení, jestli to byl z pohledu Ferrari kalkulovaný risk, když ostatní jezdci měnili pneumatiky nejpozději po cca 22 kolech, každopádně to byl risk, který se nevyplatil.
Nakonec bych vyzdvihnul systém nového virtuálního safety caru, který „vyjel“ cca 15 kol před koncem. Za starých času by nám normální safety car scuknul celé pole dohromady a napomohl tak dalším soubojům a VS jsme byli o tento restart ochuzeni. Ne každá novinka je prostě krok dobrým směrem, ale tak už to v moderní F1 chodí.