Poslední aktualizace 2018. června 14. 12:00
Pit lane

Doporučuji poštou! zavřít

Starý dříč s "koněm na hrudi"

Ferrari s kusem historie

14.6. 2018 - Po celém světě jsou paddocky Formule 1 přeplněné megavelkými nákladními vozidly, ve kterých jsou naložené reklamy sponzorů, náhradní díly, jsou v nich pojízdné dílny, zázemí pro televize atd. V polovině padesátých let byl život v tomto ohledu mnohem jednodušší. Podívejme se tedy cca 70 let zpátky.

Tehdy se automobilka Ferrari rozhodla postavit vozidlo, které by mohlo přepravovat jejich závodní vozy a zároveň být platnou základnou pro tým. Zakoupila k tomuto účelu několik autobusových podvozků Fiat 642 N2. Tento „kompletní autobus“ si mj.zahrál v italském filmu „Jaro, podzim a láska“ z roku 1955, z kterého je i jedna z našich doprovodných fotografií. ZDE

Přestavbu se Ferrari rozhodlo svěřit firmě Carrozzeria Bartoletti z Forli, které je od Modeny vzdáleno něco málo přes 100 km. Carrozzeria Bartoletti se specializovala na přestavby autobusů pro fotbalové týmy a další sportovní kluby. Výsledek, Fiat 642 Bisarca Ferrari – Carrozzeria Bartoletti, vidíte na fotografiích. Transportér byl určen pro přepravu tří závodních vozů, přičemž k vozu naloženému v horní části byl umožněn velmi dobrý přístup zespodu. Tedy taková pojízdná montážní jáma. V autě byla za tím účelem malá, ale kompletní dílna, ale také se v něm spalo, bylo v něm zázemí pro vedení týmu - prostě vše v jednom a takříkajíc druhý domov.

Celkově byly postaveny 4 tyto vozy, z nichž dva sloužily Ferrari jako transportér mezi Modenou a Maranellem pro dopravu karoserií k finální kompletaci. Zbývající dva byly k dispozici závodním týmům (od roku 1956). Transportér od Bartolettiho však používalo mj i Maserati. Jejich kus vyjel z dílny v roce 1957 a od vozů pro Ferrari se lišil jen velmi málo.

Jeden ze svých exemplářů Ferrari nakonec prodalo roku 1963 transportní firmě z Modeny. Po několika dalších letech užívání však přepravník skončil opuštěn v kůlně v provincii Cremona. Tam „odpočíval“ až do roku 1988, kdy byl zrezlý objeven a obratem prodán americkému sběrateli Richardovi Freshmanovi. Ale to už je jiný příběh.


                                                                                                                          redakce/JJ/