Tomáš Richtr Komentátor

Doporučuji poštou! zavřít

Je rychlejší Ferrari nebo Mercedes?

14. 3. 2017 - Pro fandu F1 to byly nesporně vzrušující dva týdny. Jednak hlavně s ohledem na nová technická pravidla, která činí auta výrazně širšími, stejně jako jejich pneumatiky. A zadní křídlo už zase vypadá jako správný formulový spojler.

Druhým důvodem je průběh testů. Jakýmsi vítězem kategorie ‚umělecký dojem‘ je bezesporu Ferrari. To není neuctivé přirovnání. Ba právě naopak. Auto jezdců Kimiho Räikkönena a Sebastiana Vettela dobře sedí a je rychlé a nakonec i spolehlivé. Jenomže: jsou to testy. Jelo Ferrari na plný potenciál? Za dob Rosse Brawna tak vždy činilo. Jel Mercedes na plný potenciál? Podle Lewise Hamiltona je Ferrari favoritem, podle Ferrari nikoli. A co Red Bull? Ten jako kdyby měl vždy v záloze nějaké překvapení. Jedno je jisté: moudřejší budeme až za čtrnáct dní v Melbourne.

Hlavními faktory, které do rychlých časů promlouvají, jsou zvolená specifikace pneumatik a množství benzinu v palivové nádrži. Rozdíl mezi žlutou (měkkou) a červenou (super-měkkou) je prý 0,6 sekundy na kolo. A každých 10 kg paliva navíc auto zpomalí přibližně o 0,3 sekundy na kolo. Kombinací, ve kterých se vozy Ferrari a Mercedesu potají na dráze ve stejný okamžik, je nespočet. A nejspíš se to nikdy nestalo. Tím je myšleno, že v žádném okamžiku testů nejely vozy zmíněných týmů na stejné specifikaci pneu, se stejným množstvím paliva.

Jinými slovy: Podle některých názorů je čas Ferrari na úrovni 1:18,6xx tak nějak na úrovní momentálního potenciálu auta, s rezervou nějakých 0,3 sekundy (celkově tedy 1:18,3xx). Zní to neuvěřitelně, ale někteří si myslí, že by se Mercedes, kdyby chtěl, dokázal dostat pod úroveň 1:18,0xx.

A to musíme do rovnice přidat další důležitou proměnnou: tedy zda se zrovna pilot soustředí spíše na rychlé ‚kvalifikační‘ kolo, nebo zkouší jízdu na dlouhou vzdálenost v ‚závodním‘ režimu. V loňském roce totiž ‚vytuněný‘ Mercedes W07 neměl v kvalifikaci sebemenší konkurenci. Rozestupy byly doslova hrozivé. Ale v závodě, kdy je potřeba techniku takticky šetřit, aby to vydrželo až do cíle, to bylo daleko vyrovnanější.

Chceme tím říct, že z právě skončených testů lze možná tak trochu vytušit výkonnostní rozestup v kvalifikačním režimu. Jaké je rozložení sil v režimu závodním, tak to nemáme tušení. Což je dobře!

Přesto se někteří analytici pokusili na kvalifikační rychlost Ferrari a Mercedesu podívat blíže. Došli k závěru, že kdybyste na dráhu vyslali ve stejný moment vůz Ferrari a Mercedesu na stejné sadě pneumatik s identickým množstvím paliva, Mercedes by prý byl přibližně o 0,3 sekundy na kolo rychlejší než Ferrari. A to nebereme v potaz konkrétní nastavení systému rekuperace energie, které například tak krásně pomohly Niku Rosbergovi v posledním závodě loňské sezony v Abú Dhabi předjet Maxe Verstappena z Red Bullu a udržet šance na titul. Jinými slovy: závod v Melbourne začíná za dva týdny a Ferrari nám nasadilo velkého brouka do hlavy.

Otazník visí na Red Bullem. Ten je možná rád, že zůstal ve stínu výše zmíněných týmů. Šéf týmu Christian Horner prozradil, že tým motory Renault šetří. Tedy že nejedou na plný výkon. Ve třetí, velmi technické sekci okruhu v Barceloně, byly vozy Red Bullu velmi stabilní. Ve velkých rychlostech buď nechtěly, nebo nemohly ukázat svůj potenciál.

Další týmy budou přinejmenším během úvodních závodů tvořit takzvaný ‚střed pole‘. Ten je tradičně velmi zahuštěný. Pokud vás ve formuli 1 zajímá víc než jen kdo zrovna vyhraje, v této oblasti si užijete hodně zajímavých příběhů.

Otázkou je, zda-li do něj promluví tým McLaren-Honda.

Ve světě F1 není nikdo, kdo by McLarenu přál takové trápení. Ale dva týdny testů v Barceloně byly frustrující demonstrací nespolehlivosti a nedostatečného výkonu auta. Fernando Alonso poté, co byl Ron Dennis zbaven exekutivních pravomocí, si nebere servítky. Vztah mezi McLarenem a Hondou je velmi napjatý.

Někteří odborníci tvrdí, že hlavní problémem jsou hodnoty teplot ventilů spalovacího motoru. McLaren svádí potíže, které mají za následek časté přerušení testů byť jen krátce po vyjetí z boxů, na elektroniku. Ale to může být až důsledek výše zmíněného problémů s ventily. Elektronika motor chrání a jakmile dojde ke kritickému překročení nějakého důležitého parametru, elektronika motor zachrání tím, že jej vypne. Problémy s ventily pak startují řetězovou událost. Pokud nelze motor provozovat na plný výkon, nelze plně využít ani potenciálu rekuperačních systémů MGU-H a MGU-K. Velkým otazníkem nyní je, zda náprava, která je zjevně nutná, může být rychlá a snadno implementovatelná, nebo se jedná o závažnější nedostatky v celé koncepci pohonné jednotky Hondy.

Startovní pole 2017 lze rozložit do tří výkonnostních balíků, myšleno pro začátek sezony (později se výkonnostní rozložení změní a více rozdrobí):

    1. Mercedes, Ferrari, Red Bull
    2. Williams, Toro Rosso, Force India, Haas, Renault, Sauber
    3. McLaren

Tomáš Richtr 2017.03.14 08:59