Doporučuji poštou! zavřít

Tomáš Richtr: Návrat k původnímu formátu kvalifikace. Včera bylo pozdě

Kvalifikace se vrací do původního formátu

13.4. 2016 - Máme za sebou dvě velké ceny letošního ročníku F1 a už se vracíme ke starému formátu kvalifikace. Že vám to přijde zbrklé? Kdepak. Je to o jednu velkou cenu později, než se to mělo stát. Když tedy pomineme skutečnost, že nová kvalifikace neměla být nikdy nasazena.

Do roku 1995 se kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu velkých cen, jezdila hodinu v pátek a hodinu v sobotu na omezený počet pokusů. Nejrychlejší čas z jedné nebo druhé hodiny rozhodl o postavení na startu. Páteční hodina byla v roce 1996 zrušena, ale jezdci měli v sobotu k dispozici opět jen 12 kol. Navíc byl zaveden dnes známý kvalifikační limit 107 %.

Volná hodina a nanejvýš 12 kol měly za následek to, že se často prvních 20 až 30 minut nic nedělo. To bylo z toho důvodu, že trať s množstvím auta na dráze a pozdějším časem malinko zrychlovala. (Ano, i tyhle detaily v F1 rozhodují o úspěchu či neúspěchu.) To mělo za následek, že naopak v posledních minutách bylo nejen plno na dráze, ale šlo často o infarktové sekundy. Pozornost se ale soustředila jen na silné týmy, a ty slabší si stěžovaly, že se jim kamery nevěnují, a tím pádem nemohou uspokojit své sponzory. Proto počínaje rokem 2003 byl zaveden princip, podle kterého má každý pilot dráhu sám pro sebe.

V pátek vyjel na trať jako první lídr šampionátu. Za ním ten druhý, pak třetí a tak dále. Časy k ničemu nebyly. Určily jen pořadí výjezdů pro sobotní kvalifikaci. Ten, který byl v pátek nejpomalejší, vyjel v sobotu jako první, ten kdo byl v pátek nejrychlejší, vyjel v sobotu jako poslední. Pro rok 2004 se páteční seřazovací jízdy přesunuly do soboty a o pořadí výjezdů v první jízdě rozhodovalo pořadí v posledním závodě.

Normálně je obvyklé, že v kvalifikaci chcete jet co nejpozději. Trať postupem času zrychluje, jak je zmíněno dříve. A jelikož ten rok na Silverstonu pro hlavní kvalifikaci hrozil déšť, chtěli všichni vyjet naopak mezi prvními. Což znamená být v prvních rozjezdech pomalý. Takže jezdci Ferrari Michael Schumacher a Rubens Barrichello zahráli divadlo. Jeden dostal ‚jakoby‘ smyk, druhý vyjel ‚náhodou‘ mimo trať, a první fanouškovské vzpoury byly na světě. A to neexistovaly okruhy jako Abú Dhabi, kde trať postupem času naopak zpomaluje, protože se jede v době, kdy slunce zapadá – teploty rychle klesají a trať takříkajíc ‚klouže‘.

Je naprosto šokující, že při snaze vyřešit letošní kvalifikační krizi, kdy se na dráze vlastně nic nedělo, přišli prezident FIA Jean Todt a zástupce majitele komerčních práv F1 Bernie Ecclestone, a navrhli, aby se v závěrečné části kvalifikace nechal vyjet jeden pilot za druhým, tak jako tomu bylo před zmíněnými deseti lety! A to bylo fiasko.

Když se před deseti lety snažili šéfové F1 vyhrabat z průšvihu zvaném neoblíbený formát kvalifikace, hekticky experimentovali. Rok 2005: první série kvalifikačních jízd se jela v sobotu, druhá dokonce až v neděli. Časy se tentokrát sčítaly a výsledná hodnota rozhodovala o pozici na startu. Nepřipadáte si nyní trochu jako blázen? Protože přesně to byl druhý z návrhů Jeana Todta a Bernieho Ecclestona, jak vyřešit problémy letošní! Vidět taková rozhodování nejvyšších představitelů sportu je jako sledovat některé strašidelné volební výsledky doslova pár let po pádu fašismu a komunismu. Tak krátkou paměť jako kdyby měli!

Tímto formátem byly týmy i fanoušci v roce 2005 tak znechuceni, že již pro šestý závod sezony byla nedělní jízda zrušena a o kvalifikaci rozhodly jediné jízdy v sobotu. Krize skončila se začátkem sezony 2006, kdy byl představen systém Q1, Q2 a Q3 platný až do konce ročníku 2015.

Systém, který před deseti lety vytáhl z bryndy šampionát formule 1, byl s nástupem nového a neozkoušeného systému na začátku letošní sezony zničen, skartován, vyhozen, zapovězen, zneuctěn. Ještě vloni platný formát kvalifikace byla spolehlivá a věrná partnerka, kterou jsme vykopli z domu, a nyní se ji snažíme nahradit lacinou děv**u. První dvě noci se nám nelíbila, už ale nelíbí, a tak zkusíme jinou. Už sice víme, Jean Todt to ví, Bernie Ecclestone to ví, že jsme udělali strašlivou chybu. A že stará kvalifikace tu s námi sice byla deset let, takže nás ten vztah asi začal trochu nudit, ale byla to dobrá partie. Jenomže si to přes naše silné ego, ješitnost a vedlejší zájmy prostě odmítáme připustit.

Pro nadcházející Velkou cenu Číny se vrací stará dobrá kvalifikace. Zůstane tu s námi po celou sezonu. Ale jak si má chuděra připadat, když už teď ví, že na příští rok formule 1 hledá zase jinou ‚kvalifikační‘ partnerku?


Tomáš Richtr 2016.04.13 15:44
51Koment

Komentáře (51) Vložím svůj komentář!

Eugen Korda 2018. 10. 21., 23:32

Jsem pravidelným divákem F1 a závod od závodu se nestačím divit komentářům pana Rychtra i pana Krále. Chápu, že ne každý je fanouškem Mercedesu, ale to, jak to dávají najevo tito dva pánové je už přehnané a zvlášt´ pan Rychtr jako profesionál by měl být objektivní a nemluvit takové nesmysly, které někdy dokáže vypustit. A jestli své emoce neumí usměrnit, měl by možná přemýšlet o jiném povolání. Možná, že třeba kotelník by mu vyhovoval víc

Filip 2018. 10. 06., 12:14

Tak jsem po dlouhé době zase zavítal při sledování F1 na Sport kanál. Bohužel vše při staru, hlavní komentátor se vyšponuje max na postřehy typu, když se rozbije auto při posledním tréninku, znamená to dvě hodiny před kvalifikací největší problém.Děkuji za takové bystré postřehy. Pan Král naštěstí situaci zachraňuje svými znalostmi z F1 a podstatně lepší orientací v aktuálním dění, bohužel zůstává ve svých schopnostech češtiny a obzvlášť ve sklonování na úrovni začátečníka. Myslím, že by měl Pepa Král dostat od Sport TV pár hodin kurzu češtiny a měli byste skvělého moderátora, mít takové dva, tak se s chutí budu vracet na Sport TV. Bohužel aktuální stav mi vždy vyžene. Škoda toho.

Eugen Korda 2018. 10. 01., 02:30

Co to je za nesmysl, ze mercedes nemel vyhrat?! Jsou nejvykonnejsi, nejspolehlivejsi, maji v tuhle chvili nejlepsiho jezdce a ostatni tymy se proste na ne nechytaji. I ten, kdo neni jejich fanda toto musi uznat a politikari vsechny tymy, jenom to neni tak videt.

ztomeo 2018. 09. 30., 15:30

myslim jsi ze dneska mercedes vubec nemel vyhrat a mel by bejt zdikvalifikovanej, a jesti jste nestrani tak by jste to meli taky uznat, nadhernej sport jak rikate, ale politika je nekde jinde zeeeeee....

Miloslav Misot 2018. 09. 02., 17:05

Dobrý den, Přesně podle předpokladu dopadli ti diletanti. z Ferrarri. V jiném týmu by hned po startu týmová dvojka pustila dopředu jedničku a kryla mu záda (zeména Botas by uctivě pustil Hamiltona před sebe)... jen ne diletanti z Ferrarri, kteří tím přišli opět o titul... Už vloni neřízená střela Raikonen na podzim ze třetího místa po startu natlačil druhého Verstapena do vedoucího Vettela a tím vyřadil ze závodu a připravil o titul. Takže tituly nejsou zásluhou průměrného Hamiltona, ALE ZÁSLUHOU NESCHOPNOSTI FERRARRI, kteří dělají vše pro to aby titul nezískali...

Mirek Čos 2018. 07. 21., 13:00

Krásný den, přeji

Aleš Musial 2018. 07. 06., 18:08

Hovoříte stále o knihách týkající se F1 (A.Newey, R.Brawn, J. Button atd.).
Proč je v dnešní době tak těžké je vydat v češtině? Vychází knižně v překladu spousta blbostí a nevěřím, že je o motoristický sport tak malý zájem, že by se to finančně nevyplatilo.
O formuli 1 se zajímám pravidelně od roku 1982 a letmo od havárie N. Laudy v roce 1976 a musím konstatovat, že ve srovnání s obdobím komunismu v dnešní době nevychází až na malé výjimky skoro vůbec nic.
Fantastický byl např. časopis MOTOR, kde na pokračování vycházely takové příběhy (cca 4 stránky v každém čísle) a daly se vystřihnout a sestavit do knihy. A pak 2x za rok příloha Piloti F1. Dnes? Nic. Ani česká verze časopisu F1 Racing.
Nikdo z fanoušků si na to nestěžoval? To všichni brilantně ovládají angličtinu a jsou schopni si ty knihy číst v originále? Lze to nějak změnit?

Patrik 2018. 06. 30., 15:14

Dobrý deň, pripájam sa k Milanovi na slovenskej stope Vás je veľmi slabo počuť, česká je v pohode, urobte s tým niečo. Ďakujem Patrik

Milan 2018. 06. 29., 15:56

Dobry den. Pozeram kazdu Velku cenu aj trenigy velmi Vam fandim ale takmer Vas nepocujem. Nedalo by sa nieco spravit s tym zvukom? Alebo stiahnut hlasitost prenosu,alebo pridat volume na Vasich mikrofonoch. Dakujem!!!

Jannen 2018. 06. 22., 23:03

Dobrý den
Sleduji trénink na VC Francie a chtěl bych poděkovat panu Richtrovi za jeho příšerný komentář a rádoby odborné polemiky na téma Ferrari a Alonzo.Přesvětčil mne,že sledování Formule 1 a zvláště s jeho komentováním je ztráta času .Jistě ho využiji smyslplněji jinou činností..Také nevidím důvod proč bych si měl platit přístup na placený kanál Sport 2,když si tato společnost platí takového nýmantata jak experta na moto sport.Děkuji za mé ušetřené peníze a můj čas.

franto 2018. 06. 09., 17:12

Uz som to nevydrzal a pisem. Komentatori su absolutny idioti, nerozumia vobec co je to F1. Snazia sa len o to kde kto skym. a veskere drby okolo, co nikoho nezaujima. Dianie na trati to nepoznaju a stale dokola omielanie ako sa volaju pneumatiky to je nonsens. Treba si perepnut na RTL a tam zistite co je to komentar.
Aspon ze ten eisele je v cudu, je to kokot a mal stastie ze na jednom podujati vo viedni nedostal na picu.
A richtr ten jako smet. Je to blb.
Dajte konrcne normalnych komentatorov, najlebsie z amaterskych radov, lebo asi tomu viac rozumeju.

Erik1981 2018. 05. 27., 15:01

Skoda ze komentare co sem vsetci piseme na na adresu pana Richtra a oana Eiseleho su len slova na obrazovke. Nikdy sa nedostanu k sefom tohto vysielania. Chalani Mato Riso a Pepa klobuk dole...

Erik1981 2018. 05. 27., 14:46

Dobry den mila redakcia kedy sa uz konecne zbavite toho blba Eiseleho... ved relacia sa stava podpriemerna ak prehovori co len viac ako 2 slova...

Erik1981 2018. 05. 27., 14:44

Ten Eisele je tak trapny ze grcat.... klobuk dole pepa

Kubrt 2018. 04. 15., 08:56

Ten komentář je příšernej. Proč ten magor furt řve? Na to se nedá koukat, jedině vypnout zvuk.

Přidej svůj komentář!