Doporučuji poštou! zavřít

Tomáš Richtr: Návrat k původnímu formátu kvalifikace. Včera bylo pozdě

Kvalifikace se vrací do původního formátu

13.4. 2016 - Máme za sebou dvě velké ceny letošního ročníku F1 a už se vracíme ke starému formátu kvalifikace. Že vám to přijde zbrklé? Kdepak. Je to o jednu velkou cenu později, než se to mělo stát. Když tedy pomineme skutečnost, že nová kvalifikace neměla být nikdy nasazena.

Do roku 1995 se kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu velkých cen, jezdila hodinu v pátek a hodinu v sobotu na omezený počet pokusů. Nejrychlejší čas z jedné nebo druhé hodiny rozhodl o postavení na startu. Páteční hodina byla v roce 1996 zrušena, ale jezdci měli v sobotu k dispozici opět jen 12 kol. Navíc byl zaveden dnes známý kvalifikační limit 107 %.

Volná hodina a nanejvýš 12 kol měly za následek to, že se často prvních 20 až 30 minut nic nedělo. To bylo z toho důvodu, že trať s množstvím auta na dráze a pozdějším časem malinko zrychlovala. (Ano, i tyhle detaily v F1 rozhodují o úspěchu či neúspěchu.) To mělo za následek, že naopak v posledních minutách bylo nejen plno na dráze, ale šlo často o infarktové sekundy. Pozornost se ale soustředila jen na silné týmy, a ty slabší si stěžovaly, že se jim kamery nevěnují, a tím pádem nemohou uspokojit své sponzory. Proto počínaje rokem 2003 byl zaveden princip, podle kterého má každý pilot dráhu sám pro sebe.

V pátek vyjel na trať jako první lídr šampionátu. Za ním ten druhý, pak třetí a tak dále. Časy k ničemu nebyly. Určily jen pořadí výjezdů pro sobotní kvalifikaci. Ten, který byl v pátek nejpomalejší, vyjel v sobotu jako první, ten kdo byl v pátek nejrychlejší, vyjel v sobotu jako poslední. Pro rok 2004 se páteční seřazovací jízdy přesunuly do soboty a o pořadí výjezdů v první jízdě rozhodovalo pořadí v posledním závodě.

Normálně je obvyklé, že v kvalifikaci chcete jet co nejpozději. Trať postupem času zrychluje, jak je zmíněno dříve. A jelikož ten rok na Silverstonu pro hlavní kvalifikaci hrozil déšť, chtěli všichni vyjet naopak mezi prvními. Což znamená být v prvních rozjezdech pomalý. Takže jezdci Ferrari Michael Schumacher a Rubens Barrichello zahráli divadlo. Jeden dostal ‚jakoby‘ smyk, druhý vyjel ‚náhodou‘ mimo trať, a první fanouškovské vzpoury byly na světě. A to neexistovaly okruhy jako Abú Dhabi, kde trať postupem času naopak zpomaluje, protože se jede v době, kdy slunce zapadá – teploty rychle klesají a trať takříkajíc ‚klouže‘.

Je naprosto šokující, že při snaze vyřešit letošní kvalifikační krizi, kdy se na dráze vlastně nic nedělo, přišli prezident FIA Jean Todt a zástupce majitele komerčních práv F1 Bernie Ecclestone, a navrhli, aby se v závěrečné části kvalifikace nechal vyjet jeden pilot za druhým, tak jako tomu bylo před zmíněnými deseti lety! A to bylo fiasko.

Když se před deseti lety snažili šéfové F1 vyhrabat z průšvihu zvaném neoblíbený formát kvalifikace, hekticky experimentovali. Rok 2005: první série kvalifikačních jízd se jela v sobotu, druhá dokonce až v neděli. Časy se tentokrát sčítaly a výsledná hodnota rozhodovala o pozici na startu. Nepřipadáte si nyní trochu jako blázen? Protože přesně to byl druhý z návrhů Jeana Todta a Bernieho Ecclestona, jak vyřešit problémy letošní! Vidět taková rozhodování nejvyšších představitelů sportu je jako sledovat některé strašidelné volební výsledky doslova pár let po pádu fašismu a komunismu. Tak krátkou paměť jako kdyby měli!

Tímto formátem byly týmy i fanoušci v roce 2005 tak znechuceni, že již pro šestý závod sezony byla nedělní jízda zrušena a o kvalifikaci rozhodly jediné jízdy v sobotu. Krize skončila se začátkem sezony 2006, kdy byl představen systém Q1, Q2 a Q3 platný až do konce ročníku 2015.

Systém, který před deseti lety vytáhl z bryndy šampionát formule 1, byl s nástupem nového a neozkoušeného systému na začátku letošní sezony zničen, skartován, vyhozen, zapovězen, zneuctěn. Ještě vloni platný formát kvalifikace byla spolehlivá a věrná partnerka, kterou jsme vykopli z domu, a nyní se ji snažíme nahradit lacinou děv**u. První dvě noci se nám nelíbila, už ale nelíbí, a tak zkusíme jinou. Už sice víme, Jean Todt to ví, Bernie Ecclestone to ví, že jsme udělali strašlivou chybu. A že stará kvalifikace tu s námi sice byla deset let, takže nás ten vztah asi začal trochu nudit, ale byla to dobrá partie. Jenomže si to přes naše silné ego, ješitnost a vedlejší zájmy prostě odmítáme připustit.

Pro nadcházející Velkou cenu Číny se vrací stará dobrá kvalifikace. Zůstane tu s námi po celou sezonu. Ale jak si má chuděra připadat, když už teď ví, že na příští rok formule 1 hledá zase jinou ‚kvalifikační‘ partnerku?


Tomáš Richtr 2016.04.13 15:44
25Koment

Komentáře (25) Vložím svůj komentář!

erik k 2017. 07. 16., 14:55

prosim televiziu o vysvetlenie kto tam drzi a pretlaca tych slovenskych komentatorov F1 a preco
oni to robia zadarmo ? alebo si platia za to aby to komentovali ? !!!
uplna amaterska uroven, s kvalitou vyjadrovania sa na bode nula
nemate tam nejakych sikovnych ceskych komentatorov, odbornikov a zanietencov ? nasi slovensky su trapni, nemaju uroven, krikom nic nevyriesia, nemaju prejav, mozu sa hanbit ! su tam nasilu , ja sa hanbim za nich !
NEDOPOZERAM PRENOSY NEVLADZEM ICH POCUVAT , kazia cely dojem s F1

Juraj Figura 2017. 05. 28., 13:44

Dobrý deň, len podotýkam, že na druhej strane pravidiel súťaže o zájazd na preteky F1 v Maďarsku je táto chyba:
... počet výher je 20 (slovy: třicet).
V ďalšom texte to je síce správne a uvedené na správnu mieru ale asi by to nemalo byť...
Držím palce v ďaľšom super komentovaní F1.
Juraj

Branislav Ides 2017. 05. 14., 14:49

Dobry den, sleduju kazdou velkou cenu na vasi stanici, dokonce i kvalifikace a treninky, kdyz mi to cas dovoli....mohl bych vas poprosit, aby zavody velke ceny komentoval nekdo objektivni? ja osobne fandim mercedesu a taky treba Ricciardovi a redbullu, a kazdou velkou cenu, kvalifikaci, nebo treninky, na ktere sem se zatim koukal mi skazili vasi komentatori, je smutne,ze komentatori, kteri by meli byt objektivni, tak sou nechutne nadrzujici ferrari....je mi lito, ale kdyz uz je velka cena a je nedele odpoledne, tak bych radeji koukal na velkou cenu bez komentare, nez poslouchat komentar nejakych curaku, co si mysli,ze na svete je jenom ferrari...uz parkrat sem skousel najit jiny kanal, kde bych mohl koukat na velkou cenu bez toho, abych mel pocit,ze musi vyhrat ferrari, no bohuzel neni jina moznost...prosim prosim prosim skuste komentovat trosku objektivne...uprimne je to smutne...budte trosku profesionalni pri praci...dekuji

MICHAL 2017. 05. 13., 14:41

Jste dobrý a co se týče komentováni když se nic neděje a auta jezdí jak po kolejich co máte komentovat,ale vaše hlaška jsou super.Je mě 63 a era zavodu se bohužel už nevrátí i kvuli penězum.A dotaz na Krále jak se to dělá když v GT 3 A V Prototipech je komunikace v angličtině a jsou jezdci kteří mluví specielně jen Japonsky.Držte se

Jarda K 2017. 04. 19., 15:10

Co se týká komentování Velkých cen, bylo by vhodné si připomenout, že méně bývá více. Ti chlapci jsou snad placeni od slova. A tak melou a melou. A když už je prostřih na nějaké lidi, uvítal bych třeba zvědět kdo to je... Ale to by musel komentovat P. Turek, který se v prostředí F1 skutečně pohyboval.
Bláboly o tom co si který jezdec myslí a coby si myslel kdyby... to jen kazí zážitek.

Michal 2017. 04. 16., 19:02

No komentar hruza. Je videt ze to jsou NESTRANNI odbornici. Stalo by za zvazeni zavedeni zvukovych stop pro jednotlive tymy. Dnesni vykon neskutecne amaterske a trapne. Uplne zkazi zazitek...

Martin 2017. 04. 09., 09:58

Vyměňte už Richtera za nekoho kdo F1 rozumí. To množstvíchyb nepřesností a naprosto nesmyslných keců a bullshitu je neuvěrřizelné. Končim tak,že si u formmulí vypínam zvuk nedá se to vůbec posluchat.
Dnes jsem F1 raději poslouchal v němčině přestože moje úroveň zanalostí končí na úrovni středni školy.
Alespoň jsem nenadaval jaký je Richtr zoufalec.

Jan Beran 2017. 04. 09., 09:36

Proč proboha ten Richter nenechá ty mladý kluky v přenosech dokončit myšlenku? Stále dokola je z nej cítit, ze cokoli řeknou tak on neguje. Přitom sám je samej bullshit a chyba. Navíc ty jeho suchý vtipy... bože, už ať ho vymění..

tono 2017. 03. 27., 06:17

pani kačenka čo mate proti slovakom

anton 2017. 03. 26., 10:05

dobry den pozeram f1 už 45 rokov na rakuskej ORF ktora vysiela f1 od začiatku od roku 1950 prečo nedavate obrazky z depa a trate tak ako rakuska ORF alebo nemecka RTL 5 min do štartu hraju a spievaju hymnu a vy tam hodite reklamu futbal hokej box a k tomu brutalnu hudbu teraz som dopozeral melborn Vetel ok ale hlukove mikrofony z trate boly hlasnejšie ako vaš komentar???

Míra 2017. 03. 24., 18:39

Komentář
Katastrofa neví proč něco komentujte stejně drtivé většině není absolutně rozumět!!! Katastrofa. Nechápu proč vůbec TV sport platí komentátoři úplně k ničemu když budou mlčet tak to asi bude lepší.

berťa 2017. 03. 24., 07:21

Vaše komentování F1 je možná zajímavé, ale muselo by mu být rozumět. 80% úplně zaniká v řevu motorů. Buď zvyšte hlasitost komentáře nebo ztište hlukový kanál zvuku. Vůbec nejlepší by bylo komentář omezit .Vypadá to, že jste placený od počtu slov a je vám úplně jedno co povídáte. Když komentář , tak hlasitější .Za těchto zvukových podmínek během závodu by bylo nejlépe být zticha.

Josef Louda 2016. 11. 27., 15:47

Vaše "nestrané fandění" panu Hamiltonovi mi přijde až nevhodné... a jestli si libujete v pomalé jízdě, věnujte se závodům historiků, případně jízdám pravidelnosti a ne formuli 1

Martina 2016. 11. 27., 15:12

Velká cena Abú Zabí je super zážitek který kazí jen ten hrozná kvalita zvuku.Komentáře se ztrácí ve zvuku vozů, občas není rozumět ani slovo .Bohužel to není první velká cena u které je tak špatný zvuk.

tripmag 2016. 11. 08., 21:14

dobry den,preco davate nejake lodky co asi fakt nikoho nezaujma,ked v programe mate pisany zaznam khl zapasu

Přidej svůj komentář!