Doporučuji poštou! zavřít

Tomáš Richtr: Návrat k původnímu formátu kvalifikace. Včera bylo pozdě

Kvalifikace se vrací do původního formátu

13.4. 2016 - Máme za sebou dvě velké ceny letošního ročníku F1 a už se vracíme ke starému formátu kvalifikace. Že vám to přijde zbrklé? Kdepak. Je to o jednu velkou cenu později, než se to mělo stát. Když tedy pomineme skutečnost, že nová kvalifikace neměla být nikdy nasazena.

Do roku 1995 se kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu velkých cen, jezdila hodinu v pátek a hodinu v sobotu na omezený počet pokusů. Nejrychlejší čas z jedné nebo druhé hodiny rozhodl o postavení na startu. Páteční hodina byla v roce 1996 zrušena, ale jezdci měli v sobotu k dispozici opět jen 12 kol. Navíc byl zaveden dnes známý kvalifikační limit 107 %.

Volná hodina a nanejvýš 12 kol měly za následek to, že se často prvních 20 až 30 minut nic nedělo. To bylo z toho důvodu, že trať s množstvím auta na dráze a pozdějším časem malinko zrychlovala. (Ano, i tyhle detaily v F1 rozhodují o úspěchu či neúspěchu.) To mělo za následek, že naopak v posledních minutách bylo nejen plno na dráze, ale šlo často o infarktové sekundy. Pozornost se ale soustředila jen na silné týmy, a ty slabší si stěžovaly, že se jim kamery nevěnují, a tím pádem nemohou uspokojit své sponzory. Proto počínaje rokem 2003 byl zaveden princip, podle kterého má každý pilot dráhu sám pro sebe.

V pátek vyjel na trať jako první lídr šampionátu. Za ním ten druhý, pak třetí a tak dále. Časy k ničemu nebyly. Určily jen pořadí výjezdů pro sobotní kvalifikaci. Ten, který byl v pátek nejpomalejší, vyjel v sobotu jako první, ten kdo byl v pátek nejrychlejší, vyjel v sobotu jako poslední. Pro rok 2004 se páteční seřazovací jízdy přesunuly do soboty a o pořadí výjezdů v první jízdě rozhodovalo pořadí v posledním závodě.

Normálně je obvyklé, že v kvalifikaci chcete jet co nejpozději. Trať postupem času zrychluje, jak je zmíněno dříve. A jelikož ten rok na Silverstonu pro hlavní kvalifikaci hrozil déšť, chtěli všichni vyjet naopak mezi prvními. Což znamená být v prvních rozjezdech pomalý. Takže jezdci Ferrari Michael Schumacher a Rubens Barrichello zahráli divadlo. Jeden dostal ‚jakoby‘ smyk, druhý vyjel ‚náhodou‘ mimo trať, a první fanouškovské vzpoury byly na světě. A to neexistovaly okruhy jako Abú Dhabi, kde trať postupem času naopak zpomaluje, protože se jede v době, kdy slunce zapadá – teploty rychle klesají a trať takříkajíc ‚klouže‘.

Je naprosto šokující, že při snaze vyřešit letošní kvalifikační krizi, kdy se na dráze vlastně nic nedělo, přišli prezident FIA Jean Todt a zástupce majitele komerčních práv F1 Bernie Ecclestone, a navrhli, aby se v závěrečné části kvalifikace nechal vyjet jeden pilot za druhým, tak jako tomu bylo před zmíněnými deseti lety! A to bylo fiasko.

Když se před deseti lety snažili šéfové F1 vyhrabat z průšvihu zvaném neoblíbený formát kvalifikace, hekticky experimentovali. Rok 2005: první série kvalifikačních jízd se jela v sobotu, druhá dokonce až v neděli. Časy se tentokrát sčítaly a výsledná hodnota rozhodovala o pozici na startu. Nepřipadáte si nyní trochu jako blázen? Protože přesně to byl druhý z návrhů Jeana Todta a Bernieho Ecclestona, jak vyřešit problémy letošní! Vidět taková rozhodování nejvyšších představitelů sportu je jako sledovat některé strašidelné volební výsledky doslova pár let po pádu fašismu a komunismu. Tak krátkou paměť jako kdyby měli!

Tímto formátem byly týmy i fanoušci v roce 2005 tak znechuceni, že již pro šestý závod sezony byla nedělní jízda zrušena a o kvalifikaci rozhodly jediné jízdy v sobotu. Krize skončila se začátkem sezony 2006, kdy byl představen systém Q1, Q2 a Q3 platný až do konce ročníku 2015.

Systém, který před deseti lety vytáhl z bryndy šampionát formule 1, byl s nástupem nového a neozkoušeného systému na začátku letošní sezony zničen, skartován, vyhozen, zapovězen, zneuctěn. Ještě vloni platný formát kvalifikace byla spolehlivá a věrná partnerka, kterou jsme vykopli z domu, a nyní se ji snažíme nahradit lacinou děv**u. První dvě noci se nám nelíbila, už ale nelíbí, a tak zkusíme jinou. Už sice víme, Jean Todt to ví, Bernie Ecclestone to ví, že jsme udělali strašlivou chybu. A že stará kvalifikace tu s námi sice byla deset let, takže nás ten vztah asi začal trochu nudit, ale byla to dobrá partie. Jenomže si to přes naše silné ego, ješitnost a vedlejší zájmy prostě odmítáme připustit.

Pro nadcházející Velkou cenu Číny se vrací stará dobrá kvalifikace. Zůstane tu s námi po celou sezonu. Ale jak si má chuděra připadat, když už teď ví, že na příští rok formule 1 hledá zase jinou ‚kvalifikační‘ partnerku?


Tomáš Richtr 2016.04.13 15:44
46Koment

Komentáře (46) Vložím svůj komentář!

Mirek Čos 2018. 07. 21., 13:00

Krásný den, přeji

Aleš Musial 2018. 07. 06., 18:08

Hovoříte stále o knihách týkající se F1 (A.Newey, R.Brawn, J. Button atd.).
Proč je v dnešní době tak těžké je vydat v češtině? Vychází knižně v překladu spousta blbostí a nevěřím, že je o motoristický sport tak malý zájem, že by se to finančně nevyplatilo.
O formuli 1 se zajímám pravidelně od roku 1982 a letmo od havárie N. Laudy v roce 1976 a musím konstatovat, že ve srovnání s obdobím komunismu v dnešní době nevychází až na malé výjimky skoro vůbec nic.
Fantastický byl např. časopis MOTOR, kde na pokračování vycházely takové příběhy (cca 4 stránky v každém čísle) a daly se vystřihnout a sestavit do knihy. A pak 2x za rok příloha Piloti F1. Dnes? Nic. Ani česká verze časopisu F1 Racing.
Nikdo z fanoušků si na to nestěžoval? To všichni brilantně ovládají angličtinu a jsou schopni si ty knihy číst v originále? Lze to nějak změnit?

Patrik 2018. 06. 30., 15:14

Dobrý deň, pripájam sa k Milanovi na slovenskej stope Vás je veľmi slabo počuť, česká je v pohode, urobte s tým niečo. Ďakujem Patrik

Milan 2018. 06. 29., 15:56

Dobry den. Pozeram kazdu Velku cenu aj trenigy velmi Vam fandim ale takmer Vas nepocujem. Nedalo by sa nieco spravit s tym zvukom? Alebo stiahnut hlasitost prenosu,alebo pridat volume na Vasich mikrofonoch. Dakujem!!!

Jannen 2018. 06. 22., 23:03

Dobrý den
Sleduji trénink na VC Francie a chtěl bych poděkovat panu Richtrovi za jeho příšerný komentář a rádoby odborné polemiky na téma Ferrari a Alonzo.Přesvětčil mne,že sledování Formule 1 a zvláště s jeho komentováním je ztráta času .Jistě ho využiji smyslplněji jinou činností..Také nevidím důvod proč bych si měl platit přístup na placený kanál Sport 2,když si tato společnost platí takového nýmantata jak experta na moto sport.Děkuji za mé ušetřené peníze a můj čas.

franto 2018. 06. 09., 17:12

Uz som to nevydrzal a pisem. Komentatori su absolutny idioti, nerozumia vobec co je to F1. Snazia sa len o to kde kto skym. a veskere drby okolo, co nikoho nezaujima. Dianie na trati to nepoznaju a stale dokola omielanie ako sa volaju pneumatiky to je nonsens. Treba si perepnut na RTL a tam zistite co je to komentar.
Aspon ze ten eisele je v cudu, je to kokot a mal stastie ze na jednom podujati vo viedni nedostal na picu.
A richtr ten jako smet. Je to blb.
Dajte konrcne normalnych komentatorov, najlebsie z amaterskych radov, lebo asi tomu viac rozumeju.

Erik1981 2018. 05. 27., 15:01

Skoda ze komentare co sem vsetci piseme na na adresu pana Richtra a oana Eiseleho su len slova na obrazovke. Nikdy sa nedostanu k sefom tohto vysielania. Chalani Mato Riso a Pepa klobuk dole...

Erik1981 2018. 05. 27., 14:46

Dobry den mila redakcia kedy sa uz konecne zbavite toho blba Eiseleho... ved relacia sa stava podpriemerna ak prehovori co len viac ako 2 slova...

Erik1981 2018. 05. 27., 14:44

Ten Eisele je tak trapny ze grcat.... klobuk dole pepa

Kubrt 2018. 04. 15., 08:56

Ten komentář je příšernej. Proč ten magor furt řve? Na to se nedá koukat, jedině vypnout zvuk.

Martin Š 2018. 04. 10., 21:53

Dobrý den pane Richtr. Vzhledem ke svému věku sleduji Formuli 1 více méně přes třicet let. Stav ve kterém se F1 nachází je kapitola sama pro sebe, ale co je pro mně osobně už velmi dlouho těžko stravitelné, je Vaše komentátorské působení v oblasti F1. Promiňte, ale copak nedokážete aspoň chvilku při přímém přenosu MLČET? Nebo jste placen od slova? To je jedna stránka věci a tou další je ta ohromná snůška hloupostí Vámi navršených. Domnívám se že Vám zcela schází zdravý rozum, jinak byste byl nejenom poněkud střízlivější v hovoru, ale také by Vám tolik nescházela spravedlnost. Ve svých slovech překypujete řečmi o svém spravedlivém názoru, ale není to pravda. Sleduji Vaše komentáře a komentování už dlouhou řadu let a jste stále stejný, stejně nespravedlivý, plný hloupých řečí majících nabudit dojem odbornosti, která Vám však schází. Sleduji občas kanál Eurosport, především cyklistiku. Tamější moderátor Štěpán Straka by Vám mohl být vzorem, jak podávat informace divákovi o dění na závodní dráze. Tak jak postupujete Vy, dosáhnete pouze zkažení nálady těm několika málo lidem, kteří ještě mají F1 upřímně rádi. Já mám F1 velmi rád, ale Vaše komentování skutečně nesnáším. Je mi velmi líto že už tolik let děláte F1 tuto medvědí službu svojí hloupostí a častým řevem, tolik nehodícím se k tomuto krásnému sportu. Přitom musím uznat že Váš hlas vůbec nezní špatně, ale to co tímto hlasem divákovi podáváte, nestojí v drtivé většině vůbec za nic. Jako kluk pamatuji komentáře pana Pecháčka a tomu skutečně nesaháte ani po kotníky. Lidé jako vy nejsou schopni ani ochotni cokoliv měnit a já s tím počítám. Dokud budete komentovat F1 Vy a p. Král, budu nadále vypínat zvuk, abych si nenechal vzít to krásné co člověku do života vnáší Formule 1 a co Vy svým jednáním lidem berete, aniž byste si toho byl pravděpodobně vědom. Martin Šimon.

Pepa 2017. 11. 26., 15:23

Parádní závod stylem jede jede mašinka. Nic horšího letos snad nebylo

Pepa 2017. 11. 26., 15:22

Parádní závod stylem jede jede mašinka. Nic horšího snad v této sezoně nebylo

Pepa 2017. 11. 26., 13:58

A ještě jedna perla. Když jsi perlil na Nově tak jsi tenhle závod uváděl jako Abu Zabí i když je to naprostá kokotina. tak jak to, že teď to neříkáš Břídile

Pepa 2017. 11. 26., 13:55

Dnes máme poslední závod v této sezóně a konečně budeme mít chvíli klid od toho packala Richtera a jeho trapného komentu. Třeba teď když končilo studio a ten zoufalý dement řekne opakuje hlášku Kimiho z před X-lety nechte mě, vím co dělám. Sorry jako, ale kdo se tomu jako měl zasmát. Jedině čurák Richter. Táhni už do zádele nebo se nauč komentovat. Je to katastrofa

Přidej svůj komentář!